De kracht en zwakte van LinkedIn voor B2B Marketing

De kracht en zwakte van LinkedIn voor B2B Marketing

De kracht en zwakte van LinkedIn voor B2B marketing. In de wereld van B2B-marketing heeft LinkedIn zich bewezen als een waardevol platform om zakelijke kansen te verkennen, netwerken op te bouwen en leads te genereren. Met meer dan 875 miljoen gebruikers wereldwijd en een sterke focus op professionele connecties, biedt LinkedIn ongekende mogelijkheden voor bedrijven om hun aanwezigheid te vergroten en hun doelgroep te bereiken. In deze blog zullen we enkele waardevolle tips delen om LinkedIn effectief in te zetten voor je bedrijf, en ook enkele trends voor de toekomst bespreken.

In de zakelijke markt “moet” je iets met LinkedIn. Maar wat?

Het is belangrijk om voordat je begint, of als je een verbetering slag wilt maken, eerst na te denken over de aanpak. Maak een eenvoudig content plan waarin je aangeeft wie je wilt bereiken, wat je hen voor actie wilt laten nemen (dus niet per se wat je ze wilt zeggen) en welke resultaten je wilt bereiken. Hoeveel likes, hoeveel door kliks naar je website, hoeveel downloads. Identificeer de behoeften en interesses van je doelgroep en creëer content die hierop aansluit. Mix verschillende soorten content, zoals artikelen, infographics, video’s en casestudy’s, om de betrokkenheid te vergroten en je publiek te blijven boeien. Uiteindelijk wil je dat als ze offertes opvragen aan jou denken.

Slechts enkele procenten van alle LinkedIn gebruikers posten zelf wat. Dus veruit de meesten lezen vooral posts. Vaak even tussendoor of in een korte pauze. Zelden met de rust en tijd om een lang artikel te lezen. Om te bereiken dat je lezers je opmerken gebruik goede visuals. Dit kan of met stock foto’s, of enkele eigen foto’s en natuurlijk nu ook met kunstmatige intelligentie gemaakte foto’s zoals Dall’e of Midjourney. Daarnaast is een sterke titel van belang. Video’s kan ook, maar hou het kort, gebruik ondertitels en probeer wat anders. Geen slecht belichte pratende hoofden. 

Gebruik van links in posts?

Maak gebruik van links in je posts. LinkedIn staat het delen van links toe in je posts, waardoor je waardevolle content kunt delen met je publiek. Of het nu gaat om blogartikelen, whitepapers, productpagina’s of webinars, het toevoegen van relevante links verhoogt de betrokkenheid en stimuleert verkeer naar je website. Als je de aandacht hebt, vraag je af waarom ze doorklikken op een link. Precies, het is raadzaam dat even kort in de post te zetten. Ook als je lezers niet doorklikken, ze wel de essentie mee krijgen, of het artikel opslaan voor later. Je posts moeten antwoord geven op een vraag waarop je lezers geen antwoord weten. Om in de gedachten van je beoogde lezers te blijven, post regelmatig, maar wel met inhoud. Dus liever 2x per week met iets wat interessant is als elke dag, alleen maar om te posten. Regelmaat is essentieel. Richt je op het opbouwen van een betrokken publiek door consistent te posten. Is dat te vaak? Je kunt ook je marketingafdeling de posts laten klaarzetten op de bedrijfspagina, maar zorg ervoor dat ze zelf wat relevants voor hun netwerk aan toevoegen. Wat is een goede dag en tijdstip? Dat hangt helemaal af van je doelgroep. Mensen die druk zijn, lezen vaker in het weekeinde, andere juist of dinsdag of donderdag ochtend. Experimenteer ermee en kijk welke posts op welke dag en tijdstip het beste scoren.

Wil je je expertise verder verspreiden? Kijk ook eens naar LinkedIn-groepen. LinkedIn-groepen bieden een geweldige kans om je te engageren met specifieke doelgroepen en experts binnen je branche. Word lid van relevante groepen en neem actief deel aan discussies. Het delen van waardevolle inzichten en het beantwoorden van vragen kan je autoriteit versterken en waardevolle connecties opleveren.

Zwaktes van LinkedIn

Illustratie Olf de Bruin

Toch is het niet altijd rozengeur en maneschijn met LinkedIn. Na 20 jaar heeft LinkedIn veel veranderingen doorgemaakt. Niet altijd ten goede. Zo zul je meer commerciële boodschappen zien in je tijdlijn. Ook is er een trend richting Facebook achtige posts. Zeker door COVID hebben mensen er meer persoonlijke boodschappen opgezet. Wel gerelateerd aan werk, maar bijvoorbeeld over een geplande wereldreis die men gaat maken of een sabbatical. En laten nu juist die posts veel interactie opleveren en dus hoog in algoritmes voorkomen. Dus eigenlijk precies het effect wat je niet wilt. Immers LinkedIn is een zakelijk netwerk en dat moet ook zo blijven. 

Ook laten de statistieken zien dat jongere gebruiken minder gebruik maken van LinkedIn. Er zal LinkedIn zeker wat aan gelegen zijn om die weer te interesseren en daarvoor zullen nieuwe functionaliteiten gemaakt worden.

Welke trends kunnen we verwachten voor LinkedIn?

  1. Ten eerste natuurlijk Kunstmatige Intelligentie. In veel programma’s die je kunt gebruiken om posts te plaatsen, zoals bijvoorbeeld Hootsuite, zitten al AI-assistenten. Ze helpen je posts te schrijven op basis van de inhoud van je website, van je eerdere posts en maken ook compleet nieuwe posts op basis van een onderwerp. Met 10% aanpassingen kun je snel toch wat origineels maken. Let wel, je bent niet de enige die het gebruikt. 
  2. Verder komt LinkedIn zelf steeds met nieuwe toepassingen zoals LinkedIn Stories, LinkedIn live en meer. Hou het in de gaten en experimenteer ermee. 

LinkedIn biedt B2B-marketeers een unieke kans om hun merk te versterken, waardevolle connecties te maken en leads te genereren. Door de tips in deze blog toe te passen en op de hoogte te blijven van de laatste trends, kun je LinkedIn effectiever inzetten voor het succes van je bedrijf.

Hulp nodig met het opzetten van een strategie of het schrijven van relevante posts? Neem contact met me op en we pakken het samen op of ik doe het voor je.

Mail me of bel me.

Download de gratis whitepaper

Vul je naam en email adres in, en ontvang de whitepaper

Loading...