De kracht van Free Publicity. Als ondernemers beginnen na te denken over communicatie, dan komen vaak als eerste mogelijkheden in gedachte als advertenties (duur) social media (werkt dat echt?) website (vertellen wat ik allemaal kan), Google (hoe werkt dat?). Maar wat vaak niet als eerste op het netvlies ligt, is Free Publicity.
WAT IS FREE PUBLICITY?
Op het internet kun je vele definities vinden: “De betekenis van free publicity is aandacht in de media, zonder dat je advertentieruimte of zendtijd hebt gekocht”. Of “Using the news or business press to carry positive stories about your company or your products; cultivating a good relationship with local press representatives”.
WELK MEDIUM WANNEER INZETTEN?
TElk medium heeft zijn eigen kwaliteiten. Door juist die kwaliteiten te benutten heeft elk medium zijn eigen rol in jouw mediamix. Advertenties kun je helemaal zo maken als je zelf wilt en plaatsen daar waar die het beste werkt. Een website kun je precies zo vullen zoals jij wilt, social media kun je schrijven in jouw woorden. Echter klanten weten dat ook. Wat wekt het beste? Een aanbeveling van een ander, iemand die je kent of op het bewuste onderwerp hoog hebt zitten. Dus jouw social media die geliket of becommentarieerd is door iemand in je netwerk maakt al meer indruk. Een link naar jouw website van een derde persoon. En dat zijn nu net dingen die je niet kunt beïnvloeden.
PAID, OWNED EN EARNED MEDIA
In de vakliteratuur wordt in dit verband vaak over Paid, owned en earned media gesproken.
Paid, owned & earned media
Over de eerste twee (paid en owned) heb je maximale invloed, maar is al snel “wij van WC-eend adviseren WC eend”. Echt resoneren doet juist die media waarover je minder invloed hebt. PR is zo een medium.
WANNEER PR?
Bij elke marketing actie begin je natuurlijk bij het begin. Wat wil je vertellen en aan wie? Hoe bereik ik deze personen? PR kan daarbij een middel zijn. Je kunt je PR bericht sturen aan de websites, blogs en tijdschriften die gelezen worden door de mensen die jij wilt bereiken. Maar of en hoe jouw persbericht geplaats gaat worden, zal afhankelijk zijn van de redactie van dat blad. Wat je wel kunt doen is in ieder geval een persbericht schrijven dat precies vertelt wat je wilt vertellen en de juiste foto’s en logo’s erbij doet. Wat kun je doen om jouw persbericht zo goed mogelijk geplaats te krijgen?
HAAK AAN BIJ DE ACTUALITEIT
Een persbericht is geen verkoop folder. Waarom zou de redactie jouw persbericht plaatsen en waarom juist nu? Het bericht moet inhoudelijk nieuwswaardig zijn en indien mogelijk aanhaken bij de actualiteit. Hoe beter je persbericht inhaalt op iets wat nu actueel is, hoe groter de kans dat het door de media op gepakt gaat worden.
HEB JE GEEN ACTUALITEIT? MAAK ACTUALITEIT
Als je wel iets kwijt wilt maar je hebt geen “haakje” om het aan op te hangen, dan maak een haakje. Een beproefde manier om dit te doen is om een klein onderzoekje te doen. Dit kun je zelf doen via je eigen klanten of facebook, maar je kunt ook bij een onderzoeksbureau één of enkele vragen in een panel plaatsen. Daarmee krijg je statistisch relevante data en als je de vragen slim stelt kun je die uitkomsten krijgen die je wilt hebben. En je hebt een goed aanknopingspunt voor je persbericht.
EEN ANDERE MANIER IS INHAKEN OP EEN ISSUE.
Op het internet kun je verschillende actualiteiten of issue kalenders vinden met een thema voor alle dagen waarop je in kunt haken. Vaderdag en Moederdag zijn de bekendste, maar er zijn ook veel minder bekende thema dagen die wellicht voor jou heel relevant zijn. Denk aan Internationale Hamburgerdag, Linkshandigendag of Borstkankermaand. Deze momenten staan vast voor ieder jaar. De inhaakkalender geeft je de tijd de voor jou relevante dagen, weken en maanden op te sporen en je goed voor te kunnen bereiden. Kijk waar je op in kunt inhaken om zo weer een PR-moment voor jezelf te creëren.
PICK YOUR BATTLE
Iedereen wil graag op BNR, in de Telegraaf of de Volkskrant. Maar zoals je kunt verwachten, worden die bedolven onder de persberichten. En is de kans groot dat je er niet bij zit. Dus focus op vakmedia, of regionale kranten. Deze media staan over het algemeen te springen om te berichten. De redactie is vaak uitgedund tot het absolute minimum en ze nemen vaak je persbericht één op één over. En de lezers zijn niet minder relevant.
BOUW EEN RELATIE: BIED JE PERSBERICHT EXCLUSIEF AAN
Als je verschillende persberichten hebt uitgestuurd en met enkele aanbieders contact hebt opgenomen, bouw je langzaam een relatie op met de journalisten. Heb je met een favoriet medium een goed contact met de journalist, kun je een persbericht exclusief aanbieden. Bij relevante persberichten, zullen media vaak geïnteresseerd zijn. Ze zijn altijd blij als ze het nieuws als eerste kunnen brengen. Dit is voor hen een voordeel: ze vergroten hiermee immers hun eigen autoriteit als nieuwsmedium. Win-win dus, want hierdoor heb jij in ieder geval al een toppublicatie binnen. Eventueel kun je ook vast een interview aanbieden.
NIEUWSWAARDE CREËREN DOOR PRIJZEN TE WINNEN.
Niets zo goed voor je reputatie als een mooie award of vermelding op een toonaangevende lijst. En daar zijn er genoeg van tegenwoordig! Denk aan de Duurzame 100, FD Gazellen. Of de vele prijzen binnen je branche. Als je het echt moeilijk vindt om jezelf in het zonnetje te zetten, focus je dan vooral op je bedrijf. Enkele voorbeelden: PR Report Award en EMEA Sabre Award.
ZOEK RUBRIEKEN IN RELEVANTE MEDIA
Veel kranten en tijdschriften en websites hebben vaste rubrieken die elke week of maand terugkeren. Voor deze rubrieken zoeken media altijd wel kandidaten. Dus waarom niet het heft in eigen hand nemen en jezelf proactief pitchen voor een rubriek?
Volg Journalisten Op Social Media En Laat Ze Jou Volgen
Als je weet welke media voor jou relevant zijn, is de tweede stap om uit te zoeken welke specifieke journalisten bij die media relevant zijn. Van die contactpersonen wil je natuurlijk de e-mailadressen (en vooruit: wie weet ook de telefoonnummers) hebben, maar het is ook handig om ze te volgen op social media. Veel journalisten gebruiken Twitter, maar ook Instagram kan nuttig zijn. Zo ben je niet alleen als eerste op de hoogte van oproepjes, maar weet je ook waar ze mee bezig zijn. Deze info kun je weer gebruiken om jouw pitch persoonlijker te maken. Zo weet je zeker dat de journalist in kwestie zich écht gezien voelt en is een reactie vrijwel gegarandeerd. Als je van plan bent vaker persberichten uit te sturen kun je ook gebruik maken van persbureau’s zoals ANP voor Nederland of Meltwater of Cision internationaal. Zij hebben alle media en journalisten in een databank en je kunt via hun tool professioneel uitsturen en opvolgen.
Waar Moet Je Op Letten Bij Een Marketing Aanpak Voor De Duitse Markt
Je gaat lekker in Nederland en je kijkt an met een schuin oog naar het grote Duitse Bundesland naast ons, NRW, Nordrhein Westfalen. Of misschien wel meteen heel Duitsland…
Dan is het misschien ook een goed moment om je activiteiten gericht op de Duitse markt onder de loep te nemen. Website adres, SEO in de Duitse markt en backlinks werken anders in Duitsland. Hoe zorg je er nu voor dat je beter vindbaar is in Duitsland? Je succes op de Nederlandse markt is daarvoor helaas geen garantie.
WEBSITE ADRES
Het begint al met de websitenaam. Een tweede taal toevoegen help niet als je succesvol wilt zijn. Veel van “onze” sites staan op een .nl of een .com adres. Soms op een .eu adres. De meeste Duitsers zijn echter gefocust op een .de site. Als je met een nieuwe adres begint met een .de uitgang, dan moet je ook opnieuw je autoriteit opbouwen. Je hebt immers nog geen traffic naar die site. Wat helpt is het nieuwe adres door te linken naar de bestaande site. Ook is het handig de taal op je site juist in te stellen.
KEYWORDS VOOR SEO DUITSE MARKT
Daarnaast is ook het zoekgedrag van de Duitsers heel anders. In het onderstaande staatje kun je zien hoe dezelfde, vertaalde zoekwoorden anders scoren in Google search.
Nederland | Duitsland | |
Keyword | Volume | Keyword |
autoverzekering | 61k | autoversicherung |
sneakers | 45k | sneaker |
geld lenen | 33k | geld leihen |
eten bestellen | 29k | essen bestellen |
hypotheek | 26k | hypothek |
tweedehands auto | 24k | gebrauchtwagen |
kamerplanten | 18k | zimmerpflanzen |
scheerapparaat | 16k | rasierer |
vibrator | 14k | vibrator |
bankstel | 13k | sofa |
kinderkleding | 11k | kinderkleidung |
telefoon abonnement | 11k | handy vertrag |
vliegticket | 11k | flugticket |
crypto | 11k | crypto |
speelgoed | 11k | spielzeug |
erp systeem | 5k | erp system |
condoom | 4,9k | kondom |
hosting | 3,8k | webhosting |
schilder | 3,6k | maler |
laptop | 69k | laptop |
CONTENT STRATEGIE
Ook voor de Duitse markt moet je een content strategie opzetten. Inhoudelijk zijn er geen verschillen met de Nederlandse content strategie. Behalve dat je bedrijf in Duitsland in een andere fase zit. Dus qua content focus zal je een andere insteek nemen. Wel kun je veel content, inhoudelijke, gebruiken van artikelen die je eerder voor je Nederlandse site hebt geschreven.
ZOEK PAGINA’S
Een manier om snel traffic te genereren naar je site is om pagina’s op te zeten met zoekwoorden die grote aantallen bezoekers brengt. Door een lang artikel te schrijven kun je inhoudelijk het onderwerp uitdiepen en kun je veel zoekwoorden gebruiken.
AUTORITEIT
Duitsers gaan niet over een nacht ijs. Je moet dus een autoriteit opbouwen in de Duitse markt. Dat kan op allerlei mogelijke manieren, afhankelijk van de business waar je in bent. Een beproeft middel is de inzet van P.R. Met goede, en goed geplaatste, artikelen kun je aandacht trekken op je bedrijf of dienst en meteen (back)links creëren naar je eigen site. Kijk ook of je bij concurrenten kunt kijken waar zij hun links vandaan krijgen. Dat kan met verschillende online tools. Alles helpt je SEO in de Duitse markt.
TEKSTEN
Schrijf je zelf teksten of wil je je teksten laten vertalen? Laat het doen door een native Duitser. Ik spreek aardig Duits en als ik mijn best doe kan ik ook wat schrijven, maar de gekozen structuur van de teksten is in het Duits zo anders dat zelfs met feilloos naamvallen gebruik Duitse lezers zullen zien dat het niet door een native Duitser geschreven of vertaald is. Doe jezelf een gunst en gebruik deze.
NEEM DE TIJD
Als je je een beetje verdiept hebt in de Duitse markt weet je dat zakendoen in Duitsland anders gaat. Mocht je daarover meer willen weten kan ik je een goed boek aanraden: “The Culture Map” geschreven door Erin Meyer. Ook via internet duurt het wat langer. Gebruik referentie en mond op mondreclame en wat je verder nog kunt gebruiken. Belangrijk is ook om op je Duitse site niet een keer alles in te stellen, maar daar elke maand weer aan te werken.
Mocht je meer willen weten? Neem contact op.
Blogscore. De afgelopen tijd had ik helaas geen tijd om blogs te delen. Natuurlijk is het geen enkel excuus om dan maar geen blog te posten. Juist om die reden is het handig om als je tijd hebt enkele weken in vooruit te werken zodat je dit soort momenten kunt ondervangen.
Blogscore. De afgelopen tijd had ik helaas geen tijd om blogs te delen. Natuurlijk is het geen enkel excuus om dan maar geen blog te posten. Juist om die reden is het handig om als je tijd hebt enkele weken in vooruit te werken zodat je dit soort momenten kunt ondervangen.
Dat probeer ik ook mijn klanten te vertellen, maar om dat dan zelf te doen als éénpitter, dat valt niet altijd mee. Niets menselijks is mij vreemd.
Los van het regelmatig plaatsen is ook de inhoud en structuur van de blog van belang. Voor de lezer, en ook voor Mr. Google. Dus je SEO.
Op Frankwatching las ik een interessant artikel over de best scorende blog artikelen. Om eerlijk te zijn ben ik best verbaasd over de uitkomsten van dit artikel.
DE BELANGRIJKSTE UITKOMSTEN OM JE BLOG SCORE TE VERHOGEN ZIJN:
- Listicles scoren beter dan gewone blogs. Je kent ze wel, de lijstjes, maar ook boeken etc. met de tip tips op het gebied van you name it. Ze worden ook vaker gedeeld. Deze tip verbaasde me niet.
- Lange titels scoren beter dan korte titels. Dat had ik dus niet verwacht.
- Lange artikelen krijgen meer lezers dan middel lange of korte artikelen. Ook deze had ik niet zien aankomen. Ik weet niet hoeveel tijd men heeft om artikelen op internet te lezen, maar blogs, vaak meningen, prefereer ik zelf liever kort en tot he point. Whitepapers zijn wat anders. Daar zit meer inhoud en achtergrond achter. Die download je en daar ga je echt voor zitten.