Het opstellen van een goede klantbelofte, hoe doe je dat? Zoals je hebt kunnen lezen in mijn vorige blog is het van belang dat een klantbelofte duidelijk is en eenvoudig te onthouden. Dus met dat in gedachten zou ik de volgende tips willen meegeven voor het opstellen van een sterke belofte.
1. Maak het meetbaar en simpel
‘Voor 22.00 uur besteld, de volgende dag geleverd’ is geloofwaardig, meetbaar en simpel. Gebruik geen zinnen die voor meerdere uitleg vatbaar zijn.
2. Klantbelofte maakt schuld
‘Voor 22.00 uur besteld, de volgende dag geleverd’ en dat niet na (kunnen) komen is geen goed idee. Terecht of niet, je krijgt een hoop klachten die je had kunnen vermijden. Het is belangrijk dat je weet wat je kan en wil beloven. Maak de klantbelofte haalbaar maar zorg er ook voor dat je net dat stapje extra moet zetten om de klantbeloften te halen.
3. De klantbeloften beginnen bij klantinzichten
Zorg er dan ook voor dat deze klantbeloften de klant ook echt aanspreken. Bedenk welke behoefte de klant heeft. Welk probleem wil de klant oplossen? Speel hierop in met de klantbeloften.
4. Maak ze bekend
Maak de klantbeloften bekend! Intern en extern. Zorg ervoor dat heel het team de beloftes kent en naleeft. Zorg er ook voor dat iedereen binnen het team achter deze beloftes staan. Dus test ook voordat je de beloftes bekendmaakt, hoe de mensen binnen jouw bedrijf naar de beloftes kijken. Zij kunnen immers het best vertellen of de beloftes haalbaar zijn of niet.
Kortom, genoeg redenen om direct aan de slag te gaan met jouw klantbeloften.
Wil je hulp bij het opstellen van deze beloften? Dan neem contact met me op. Bel me of mail me.