Top 10 trends in B2B content

Top 10 trends in B2B content

Dat merken om onze aandacht vragen is bekend. Dat we steeds meer indrukken per dag, uur en zelfs seconde krijgen ook. Gelukkig heeft ons lichaam daarvoor een mechanisme ontwikkelt dat het kaf van het koren scheidt. 

Dus op onze persoonlijke social media bekijken we alleen dat wat ons interesseert. En als het B2B betreft, voor onszelf of onze werkgever, dan gaat er een andere filter aan het we doen hetzelfde.

Daarom is de traditionele salesfunnel ook onderhevig aan slijtage. Waar we eerst met goede uitgebreide posts op LinkedIn prospects naar onze website konden leiden en tot steeds meer content konden verleiden, moet ook hier het credo zijn. Korter en krachtiger.

Top 10 B2B content

Dus geen lange whitepapers meer en ook short video’s die snel hun punt maken. Bij het genereren van de leads moeten deze dan, afhankelijk van het product of dienst, ook langer “bewerkt” worden met snippets van content om ze uiteindelijk op een punt te brengen dat een verkoper deze leads succesvol kan benaderen.

Daarom hieronder de top 10 van trends in B2B content die voor jouw merk, product of dienst van belang kan zijn.

  1. Personalisatie: Bedrijven die zich richten op B2B-communicatie zullen in toenemende mate gebruik maken van personalisatie om hun inhoud af te stemmen op de specifieke behoeften en interesses van individuele klanten en prospects. Een nieuwsbrief voor het hele klantenbestand kan dus echt niet meer. Je moet steeds individueler te berichten toesnijden op klant (sub) groepen. Omgekeerd helt het ook als jij hen persoonlijk aanschrijft. Mensen doen uiteindelijk graag zaken met mensen, niet met e-mail-adressen.
  2. Visuele content: B2B-marketeers zullen blijven experimenteren met nieuwe manieren om hun boodschap visueel te communiceren, met behulp van afbeeldingen, video’s, infographics en andere visuele hulpmiddelen. Dit draagt alles bij aan de hapklare brokken waarmee je klanten het liefst hun informatie ontvangen. 
  3. Podcasts: Podcasts zijn populairder dan ooit, en dit geldt ook voor B2B-communicatie. Bedrijven zullen blijven investeren in het maken van hoogwaardige podcasts om hun boodschap over te brengen en hun merk te versterken. Podcast kunnen als uitzondering nog (iets) langer zijn, maar ook hier is er inmiddels een strijd om aandacht, dus korter is vaak beter. Dan liever meer kortere in plaats van één lange.
  4. Interactieve content: B2B-bedrijven zullen steeds meer gebruik maken van interactieve content zoals quizzen, polls, en games om de betrokkenheid van klanten en prospects te vergroten. Niet alleen vergroot dit de interactie, maar je leert er ook van en je kunt je prospects steeds persoonlijker benaderen. Zie punt 1Thought leadership: Bedrijven zullen blijven investeren in thought leadership content om hun expertise en autoriteit op hun vakgebied te benadrukken en klanten te helpen bij het oplossen van problemen. Uiteraard moet je wel verstand van zaken hebben betreffende het onderwerp waar over je schrijft. Dan volgen je prospects en klanten ook graag je inbreng.
  5. Thought leadership: Bedrijven zullen blijven investeren in thought leadership content om hun expertise en autoriteit op hun vakgebied te benadrukken en klanten te helpen bij het oplossen van problemen. Uiteraard moet je wel verstand van zaken hebben betreffende het onderwerp waar over je schrijft. Dan volgen je prospects en klanten ook graag je inbreng.
  6. Influencer marketing: B2B-marketeers zullen steeds vaker samenwerken met influencers om hun merk te promoten en hun bereik te vergroten. Net zoals bij je eigen privé aankopen, maak je ook in B2B steeds meer gebruik van de mening van anderen. Is er iemand wiens mening je hoog inschat. Dan zien jouw lezers dat waarschijnlijk ook zo en zullen ze deze inbreng hoger inschatten. Dat kan ook een expert binnen je bedrijf zijn.Virtual events: Door de COVID-19 pandemie zijn virtuele evenementen een belangrijk onderdeel geworden van B2B-communicatie. Bedrijven zullen blijven experimenteren met virtuele evenementen om klanten en prospects te betrekken en te informeren. Tijd is schaars en mensen zijn minder bereidt te reizen naar (meerdaagse) evenementen. Kun je ook een online of hybride evenement organiseren? Dan overweeg dit.
  7. Virtual events: Door de COVID-19 pandemie zijn virtuele evenementen een belangrijk onderdeel geworden van B2B-communicatie. Bedrijven zullen blijven experimenteren met virtuele evenementen om klanten en prospects te betrekken en te informeren. Tijd is schaars en mensen zijn minder bereidt te reizen naar (meerdaagse) evenementen. Kun je ook een online of hybride evenement organiseren? Dan overweeg dit.
  8. Sociale media: Bedrijven zullen blijven gebruik maken van sociale media platforms om hun boodschap te verspreiden en met klanten te communiceren. Alleen de sociale media zelf zullen schuiven. Gebruik je nog Twitter of liever een alternatief? Facebook of en/of LinkedIn? Enzovoorts.
  9. Storytelling: B2B-marketeers zullen blijven investeren in storytelling om hun boodschap op een boeiende en meeslepende manier over te brengen. Droge inhoud lezen stelt niemand op prijs. Dat is de uitdaging. Kort en to-the-point? Of (wat) langer maar leesbaarder?
  10. Duurzaamheid: Bedrijven zullen blijven investeren in duurzame en maatschappelijk verantwoorde inhoud om te laten zien dat ze zich inzetten voor een betere wereld en om zich te onderscheiden van concurrenten. Dit is uiteindelijk een no-brainer die inmiddels in elke bedrijfstak aan relevantie wint. Denk daaraan in je value chain, maar ook bij het organiseren van evenementen of andere (rand)zaken.

Doe je voordeel met deze trends en als je hulp nodig hebt bij het toepassen ervan neem gerust contact met mij op. Dat is mijn vak en ik help je er graag mee.

Mail me of bel me

Download de gratis whitepaper

Vul je naam en email adres in, en ontvang de whitepaper

Loading...