Aan het begin van het nieuwe jaar buig je je weer over de content kalender. Maar hoe ga je die weer vullen?
Strategische doelen
Je begint natuurlijk om het jaar in te delen in strategische doelen. Wanneer benader je welke doelgroepen met welke boodschap? Zijn er aanbiedingen die je wilt maken? Je hebt de verschillende doelgroepen die gebruik kunnen maken van jouw product of dienst in beeld. Ongetwijfeld hebben ze verschillende behoeften. Andere features? Andere prijzen? Een jaar contract of liever ad-hoc oplossingen?
Beurzen
Daarna deel je eventuele beurzen in die je voorgenomen hebt te bezoeken. Als gast of als standhouder. In het eerste geval plan je in je content kalender in dat je aangeeft dat je deze beurs of event bezoekt en laat je weten dat je open staat voor afspraken op de beurs. Daarna kun je een samenvatting geven van je ervaringen. In het tweede geval geef je natuurlijk aan dat je een stand hebt, wat je gaat communiceren en laten zien. Verder probeer je zoveel mogelijk klanten en potentiële klanten te attenderen op een bezoekje aan je stand. Naderhand kun je weer een samenvatting van de ervaringen en contacten delen.
5 tips
Maar hoe knoop je de rest van het jaar aan je strategische plannen?
- Neem een kijkje in wat je afgelopen jaar hebt geschreven. Er zijn vaak veel dingen die qua inhoud nogmaals gebruikt kunnen worden. Met een inhoudelijke twist of een andere visual.
- Laat je inspireren door anderen. Wat doen je concurrenten? Zijn daar aanknopingspunten die je kunt gebruiken?
- Abonneer je op newsletters met betrekking tot je branche. Daar zitten vaak interessante onderwerpen tussen waar je je mening over kunt delen.
- Haak in op actualiteiten. Je hoeft echt niet elke dag te plannen voor het hele jaar. Als er iets interessants gebeurd waarop je kunt aanhaken dan doe je dat natuurlijk!
- Nog meer inspiratie nodig? Dan maak gebruik van kalenders die op het internet circuleren waar feestdagen of thema dagen staan beschreven. Hier enkele voorbeelden: Wikipedia, Fijne dag, Jaarkalender, of deze op Frankwatching.
Ook een mogelijkheid is het iemand voor je te laten doen. Ik doe dat voor verschillende van mijn klanten. Ik verdiep me in de materie en kom met voorstellen. Bij akkoord zet ik ze ook voor je online.