In 8 Stappen Marketing Automatisering Opzetten

In 8 Stappen Marketing Automatisering Opzetten

Marketingorganisaties zijn vaak klein en werken met externe aanbieders als het noodzakelijk is. Daardoor komt het voor dat kleine activiteiten tussen wal en schip vallen. Omdat er geen tijd voor is, of om geld te besparen. Marketing automatisering kan dan een uitkomst zijn. Maar bijvoorbeeld ook om zaken door te laten lopen in afwezigheid zoals bij een beurs of vakantie.

HOE PAK JE DAT AAN?

Veel terugkerende taken kun je door automatisering vereenvoudigen. Dat spaart je niet alleen tijd en geld, maar klanten zullen het ook op prijs stellend dat ze het gevoel hebben dat er regelmatig en snel contact is. Maar hoe krijg je dat goed voor elkaar? En ook persoonlijk? Dat kan met marketing automatisering. Op basis van het gedrag van de klant kun je bepaalde reactie automatiseren. Afhankelijk van de tool die je gebruikt, kun je meer of minder verschillende kanalen inzetten.

MARKETING AUTOMATISERING TOOLS

In je website kun je om te beginnen al een en ander inbouwen. Zonder een gedetailleerde uiteenzetting te geven kun je bijvoorbeeld werken met verschillende landingspages, blog, persoonlijke inhoud die je kunt tonen op basis van taal, regio of eerdere bezoeken.
Reacties kun je automatiseren met eenvoudige middelen zoals Mailchimp maar je kunt het ook veel uitgebreider aanpakken met tools zoals Active Campaign of Hubspot. In deze laatste voorbeelden kun je verschillende media laten samenwerken zoals e-mail, social media, sms of whatsapp berichten en telefoon. Maar welke tool je ook kiest, het blijft een tool. En die doet niks vanzelf en moet je alles leren.

VOORBEREIDINGEN

Voordat je aan automatisering begint, is het wel van belang je doelgroepen in kaart te brengen. En waar deze persoon, of personen, zich in hun koop proces bevinden. Oriënteren ze zich nog? Of hebben ze al concrete vragen? Of zijn ze al bereid tot koop over te gaan?  Op basis daarvan kun je verschillende actie in gang zetten. Bijvoorbeeld als de personen zich inschrijven voor een nieuwsbrief, of reageren op een landingspage kun je een serie van e-mails in gang zetten die hen clustert en steeds verder voert in hun beslissingsproces. Telkens weer terugleidend naar de website. Daarmee kun je ook zien hoe vaak ze komen en hoe geïnteresseerd ze zijn. Ook kun je bestaande klanten interesseren voor andere, verwante producten of diensten. En niet te vergeten klanten na een bepaalde periode weer een nieuw product aan te bieden om het oude product te vervangen. Kortom er zijn legio mogelijkheden. Voordeel is, je bedenkt het een keer, stelt het in en vervolgens gaat het de volgende keer automatisch. Prospects die in de eerste instantie nog afwijzend zijn kun je in een beschaafde interval steeds weer informeren en daarmee ervoor zorgen dat jouw merk, product of dienst op de radar blijft.

8 STAPPEN

  • Bepaal je strategie. Wie is je ⦁ doelgroep? Wat wil je ze vertellen? Spreek je bestaande klanten aan? Op basis daarvan kun je vervolgens je stappen bepalen.
  • Wat weet je over de⦁  ⦁ klant⦁ ? Wat is hun probleem wat jij kunt oplossen met jouw product of dienst?
  • Op basis van het bovenstaande ga je aan de slag met het opzetten van je campagnes en het schrijven van content.
  • Maak een goede database. Heb je voornamen? De heer of mevrouw? Gebruik het. Maak het zo persoonlijk als mogelijk. Hebben ze een product en kun je daarbij een dienst verkopen? Biedt niks aan wat ze juist verkocht hebben

Database (Hubspot)

  • Vervolgens bouw je de campagnes. Programmeer de stappen, de e-mails en de links naar de website, de whitepapers etc.
  • Altijd belangrijk bij elke actie, analyse. Ging het goed? Werkt het? Kan het beter? Mist er wat? Pas het aan.

Voor het bepalen van de uiteindelijke tool die je gaat gebruiken is het belangrijk tevoren te bepalen hoe uitgebreid je wilt automatiseren. Een paar e-mails? Dan kom je een eind met Mailchimp. Wil je meer? Laat je dan adviseren over andere tools zoals Hubspot, Active Campaign of anderen.

Graag help ik je om tot de juiste strategie te komen, de content uit te werken en de juiste tool te kiezen. Wil je meer weten? Bel me of  Mail me.

Marketingorganisaties zijn vaak klein en werken met externe aanbieders als het noodzakelijk is. Daardoor komt het voor dat kleine activiteiten tussen wal en schip vallen.

In 8 Stappen Marketing Automatisering Opzetten

Marketingorganisaties zijn vaak klein en werken met externe aanbieders als het noodzakelijk is. Daardoor komt het voor dat kleine activiteiten tussen wal en schip vallen.

Download de gratis whitepaper

Vul je naam en email adres in, en ontvang de whitepaper

Loading...