Trends voor 2023

Scherm­afbeelding-2022-12-07-om-15.14.08

Trends voor 2023

Trends voor 2023. Rond het einde van het jaar zie je weer overal de trend lijstjes voor het volgende jaar opduiken. Zo ook nu weer. Om je de moeite te besparen alle lijstjes te bekijken heb ik een relevant overzicht gemaakt met alle trends die ik gelezen heb, met name gericht op B2B.

Voordat ik in de details ga kun je ervan uitgaan dat overall de hierna volgende 3 trends door het hele jaar heen zullen sijpelen.

Onvoorspelbaarheid Is Het Nieuwe Normaal

Je kent de spreuk “het enige wat zeker is aan de toekomst, is dat niets hetzelfde zal zijn” of iets soortgelijks, wel. Dat zal in 2023 meer dan ooit normaal zijn.

Door globalisering en digitalisering is de wereld is uitgegroeid tot één groot netwerk. Alles en iedereen staat met elkaar in verbinding. De coronapandemie en de oorlog in Oekraïne laten die onderlinge afhankelijkheid goed zien en zetten de wereld op zijn kop. De sterke polarisatie tussen links en rechts neemt overal toe. Wat de ene regering opbouwt, breekt de volgende net zo snel weer af. Lokale rampen leiden tot wereldwijde problemen in markten, productiesystemen en supply chains. Financiële markten zijn dominospellen geworden waarin centrale banken, durfkapitalisten en speculanten de boventoon voeren.

Het heeft allemaal grote gevolgen voor onze welvaart, politieke stabiliteit, economische groei, bestaanszekerheid én de leveringszekerheid en betaalbaarheid van producten en diensten. Dit geldt voor zowel bedrijven als consumenten. Het klinkt allemaal bedreigend, maar turbulentie en verandering bieden ook kansen. Denk aan de koplopers in circulaire landbouw of groene energie. Welke kansen biedt de onrust in de wereld jouw organisatie? 

Meaningful entrepreneurship continues

Sustainability, duurzaamheid, transparantie, allemaal container begrippen die van belang blijven komend jaar, maar die ook voor iedereen een andere betekenis kan hebben. Wat je ook doe, voeg meerwaarde toe aan het product of dienst wat je verkoopt. En communiceer dat open en eerlijk. Driekwart van de consumenten vindt het belangrijk dat bedrijven een maatschappelijke rol vervullen door bij te dragen aan de maatschappij, milieu en welzijn van mensen.

Betekenisvolle merken weten hoofd én hart te raken. Dat was 20 jaar geleden ook al zo. Toe werd het “lovebrands” genoemd. Sterke merken spreken dan ook hart (emotie), hoofd (ratio) en onbewuste (routine) aan. 

So being agile in this new reality is valuable.

Wendbaarheid bestaat daarbij uit twee elementen die elkaar versterken. Aan de ene kant de behendigheid van de organisatie om offensief kansen te benutten die zich aandienen door veranderingen in de markt. Aan de andere kant de veerkracht van de organisatie om de gevolgen van vaak grote en onvoorziene veranderingen op te vangen. 

Met dat in het achterhoofd sommeer ik de volgende trends voor 2023

  1. Storytelling trends
  2. Content trends
  3. Keyword trends
  4. Event Trends
  5. PR Trends

Storytelling Trends

Zoals bovenstaand al is aangegeven is betekenisvol communiceren key. Je verhalen moeten dus de overtuigingen, intenties en gedrag kunnen beïnvloeden.

Door de kernwaarden van jouw onderneming als vanzelfsprekend te communiceren geef je de lezer een moreel houvast in deze roerige tijd. Wees ook eerlijk in je verhalen. Maak het niet mooier dan het is. Vertel het hele verhaal, ook wat tegenzit. Wat hiervoor “thoughleadership” heette noemen we nu sturend mits je een autoriteit bent. Gebruik jullie missie niet op als handig marketing kapstokje alles aan op te hangen. Dat gaat ten koste van je geloofwaardigheid. Het zal als een trucje ervaren worden. Zijn er minder mooie kanten aan het bedrijf, je verleden? Wrijf het niet onder de neus, maar laat het wel zien.

Ook een ouwe vertrouwde…luister naar je klanten. Zeggen dat je de klant centraal zet, maar vervolgens alleen aan het zenden bent, dat werkt niet. Gebruik echte getallen en echte voorbeelden (met mensen) om je verhaal kracht bij te zetten. Ook ervaringen van collega’s werken heel authentiek. Niet alleen als story, ook voor werving. En tenslotte, ook niet nieuw, weer verrassend. De ontvanger wil een intense beleving die alle zintuigen prikkelt, of dat nu een restaurant is, een evenement of een virtual reality-ervaring.

Content Trends

  1. Recessiedreiging. Het kan zijn dat de huidige situatie zoals oplopende prijzen voor energie en personeel, maar ook een eventuele recessie bij jouw klanten een rol spelen of gaan spelen. Of juist kansen bieden. Als dat zo is, probeer eropin te spelen met de content die je schrijft.
  2. Werking van social media marketing wordt steeds meer in twijfel getrokken. Consumenten wisselen nog wel eens van social media. Eerst was het Facebook, dat is nu meer voor oudere mensen. Dan weer snapchat of nu TikTok. Wat gaat er met Twitter gebeuren? Of Mastodont? Telegram? Kortom bereik per medium neemt af, advertentiekosten lopen op en de effectiviteit is niet meer vanzelfsprekend. De platformen zelf maken het er ook niet beter op door hun algoritmen steeds weer te wijzigen. In B2B is het allemaal wat constanter met een platform als LinkedIn. Maar ook dat levert niet meer vanzelfsprekend de resultaten op die LinkedIn in het verleden leverde. Onlangs kreeg ik bij een klant op de Duitse markt met het lokale alternatief Xing betere resultaten voor minder kosten per conversie. Het is dus belangrijk om voordat je met social media begint goed je verwachtingen en investeringen tegen elkaar afweegt. En doe beter één medium goed dan 3 een beetje.
  3. Content zonder links. Social media willen liever niet dat hun gebruikers van door het klikken op jouw post of advertentie wegklikken van hun medium. Dus bevoordelen de platformen posts zonder links boven die met links. Dus de berichten die je post moeten enerzijds wel een compleet verhaal vertellen, maar anderzijds toch interesse wekken om naar je site te gaan voor meer informatie. Lastig is dan wel om het effect van de posts te meten, je ziet immers geen interactie. Je kunt wel in Google Analytics zien dat je website traffic toe neemt. Eventueel kun je zelf een link in de comments zetten van je eigen post.
  4. Gemak dient de mens. Naast, of in plaats van, tekst met een beeld, kun je ook veel doen in een korte video boodschap. Het is een hapklare brok en makkelijk op meerdere platformen te plaatsen. 
  5. Podcasts. Het aantal podcast luisteraars blijft groeien. Dat geeft natuurlijk de mogelijkheid om je verhaal met meer detail uit te leggen. Maar hoe krijg je ze naar jouw podcast toe? Waarom zouden ze die luisteren? Er is al zo veel interessante content dat je wel echt een verschil moet maken. Je kunt deze natuurlijk plaatsen op je website zodat mensen ze op een later moment kunnen afhoren. Overigens kun je podcasts ook voor intern gebruik inzetten.
  6. Content van derden. Wat werkt er beter dan dat je zelf iets over je merk laat weten? Een ander die jouw merk onder de aandacht brengt. Dat kan niet alleen met influencers, die sowieso al in een slecht daglicht staan de laatste tijd, maar ook door content bijdragen van klanten. Een betere referentie kun je niet hebben. Dat kan direct, of door gebruik te maken van klant onderzoeken waarbij je de data en/of opmerkingen deelt. (Mits met toestemming of anoniem natuurlijk). Een andere mogelijkheid is gebruik te maken van polls en videoreacties.

Keyword Trends

  1. Brede zoekwoorden. Google vraagt je om brede zoekwoorden te gebruiken. Je laat Google dan associëren op de zoekterm die je ingegeven hebt. Dus als een gewoon keyword “hardloopschoenen” is, dat gaat een breed zoekwoord zoeken op zoektermen die verband houden met je keyword, dus bijvoorbeeld wat zijn de beste wandelschoenen. Gevaar daarbij is wel dat het te breed kan worden en dus veel verlies geeft. Je kunt het dan inperken door gemodificeerde zoekwoorden te maken zoals Hardloopschoenen man.  
  2. Multisearch. Naast de inzet van keyword toevoegen van afbeeldingen. Dat kan met Google Lens. Met Google Lens kader je een foto af en er wordt voor je gezocht op soortgelijke producten. Je kunt de zoekopdracht daarna nog verfijnen. Zorg daarvoor dat je images op je website ook voldoende extensies hebben. 
  3. Video en audio speelt een grotere rol. Google biedt nu ook meer mogelijkheden om met video te adverteren. Omdat een (bewegend) beeld meer zegt dan 1000 woorden…
  4. Gebruik met name in B2B ook longtail zoekwoorden. Dat zijn zinnen van meer dan 4 woorden. “Wat is de beste…..”

Event Trends

  1. Relevantie. Na de Corona periode toen alles virtueel moest, kunnen nu ook weer live evenementen georganiseerd worden. Consequentie daarvan is wel dat agenda’s weer vol zitten met afspraken, presentaties, events en beurzen. Dus is het belangrijk jezelf de vraag te stellen, wat kan ik op deze beurs, of dit event, vertellen, wat ik niet op een andere manier, bijvoorbeeld met een webinar, kan vertellen? Dat spaart je een hoop tijd en moeite, zeker als je leads niets opleveren, of erger nog, je geen leads hebt. Dus zorg voor relevantie of doe het niet.
  2. Personaliseren. In dezelfde Corona tijd konden bezoekers van een virtueel event ook die dingen eruit pikken die ze interessant vonden. Dat willen ze nu ook. Dus probeer met break-outs of side events meer persoonlijke ervaringen aan te bieden. Of match making met een-op-een gesprekken.
  3. Techniek. Waar een event-app vroeger als een leuke ‘gimmick’ werd gezien, wordt veel technologie tegenwoordig gezien als ‘must’. Er zijn talloze tools die zowel het leven van een event-organisator als die van een bezoeker veel fijner maken. Toch heeft de helft van de organisatoren moeite met het goed gebruiken van technologie op een event. Technologie moet een integraal onderdeel zijn van een event. Zorg dat het echt werkt, maar ook dat de privacy van de data gewaarborgd is, hackers geen toegang hebben, wat kun je individueel aanbieden. Ook hybride meetings worden meer regel dan uitzondering. Klanten kunnen zo zelf bepalen of ze er bij willen/kunnen zijn of (deels) virtueel het event volgen. 
  4. Rustmomenten. Prop een programma niet te vol, plan ook rust momenten. Voor netwerken, mails bijwerken of gewoon even niks doen.
  5. Duurzaamheid is een must. Grote hoeveelheden afval stoten af. Dus zorg voor alternatieven zoals een herbruikbare drinkbeker, elektronische documenten in plaats van flyers, afbreekbare wegwerpproducten, geen overbodig plastic enzovoorts. Bedrijven in Nederland met meer dan 100 werknemers moeten midden 2023 inzicht hebben in hun CO2 uitstoot op dienstreizen en auto’s. Dus bezoeken aan beurzen die per vliegtuig of ander vervoermiddel gemaakt moeten worden zullen nadrukkelijker overwogen worden. Biedt eventueel aan de CO2 te berekenen of zelfs te compenseren.

PR Trends

  1. Echt een toegevoegde waarde leveren en niet proberen een snelle hype te creeren. Journalisten kijken goed naar hun lezers en vragen zich af wat de toegevoegde waarde is van jouw bericht. Dus focus op het leveren van meerwaarde in je persberichten.  
  2. Niet echt een trend, maar altijd al een gegeven is dat je moet kijken of je een nieuwswaardig “haakje” kunt vinden. Als je alleen een mededeling hebt, zal het bericht niet altijd meer geplaatst worden. Afhankelijk van de media natuurlijk. Kun je het koppelen aan iets wat nu speelt?
  3. Nu. Zie je iets wat NU speelt? Haak er direct op in. Klanten leven ook steeds meer in het hier en nu en een persbericht een week later sturen is vaak al veel te laat. Als het vers van de pers is zullen je klanten ook sneller reageren.
  4. Ook weer een gouwe ouwe is thought leadership. Probeer niet (alleen) je bedrijf als thoughleader te plaatsen maar ook verschillende mensen binnen je organisatie. Schuif experts binnen het bedrijf naar voren als spokes person op dat specifieke gebied.
  5. B2B podcasts. In een podcast kun je wat meer de diepte in gaan dan in een 15 seconden video. Je hoeft niet zelf een podcast te maken (kan wel), maar je kunt ook proberen experts binnen je bedrijf te laten aanschuiven als gespreksgenoot binnen een bestaande podcast. De podcast heeft al een schare van luisteraars en je valt midden in je doelgroep.

Graag help ik je verder met het opzetten van een plan, uitwerking ervan of marketing in de Duitse markt

Meer weten? Bel me of Mail me.

Trends 2023

Download de gratis whitepaper

Vul je naam en email adres in, en ontvang de whitepaper

Loading...